Air France končí? Air Berlin už skončila!

I přes to, že francouzská vláda vlastní více, než 14% podíl mateřské firmy Air France-KLM, nehodlá vláda tuto firmu zachraňovat, protože ministr má za to, že stát tu není od toho, aby zachránil společnost a vyřešil vždy její ztráty. Vyzval tak zaměstnance k obnovení jednání s vedením Air France, kteří stávkovali za vyšší platby, které jsou podle ministra požadovány nepřiměřeně vysoké. V prvním čtvrtletí roku 2018 vznikla společnosti ztráta ve výši 118 milionů eur. To je oproti loňský nárůst šílený! V předchozím roce to bylo 33 milionů euro. Stávky zaměstnanců samozřejmě mají také negativní dopad, který se ukáže na výsledcích v závěru roku. Od nového roku do konce dubna stávkovali zaměstnanci již 14 dní, což způsobilo dle odhadů ekonomů ztrátu až 300 milionů eur.
letoun air france.jpg
I když Air France nabídla dohodu o zvýšení platů zaměstnanců o 7 % v následujících čtyřech letech, zaměstnanci tuto dohodu nepřijali, protože jejich požadavek zní jasně: OKAMŽITÉ ZVÝŠEÍN O 5,1 %. Odmítnutí návrhu tak vyvrcholilo tím, že šéf Air France rezignoval.
To samozřejmě mělo okamžitý propad akcií této firmy, které od nového roku klesly již o 50 %.
Co se bude dít dál?
Z Evropy známe samozřejmě podobný případ, který nedopadl zrovna dobře pro celé aerolinky. Air Berlin, které byly v insolvenci nakonec převzala britská nízko-nákladová letecká společnost easyJet. Zaplatila za ně přibližně 40 milionů eur. Velkou část již před tímto krokem získal největší německý letecký přepravce Lufthansa. T všechno proběhlo již ke konci roku 2017, a tak se nám tu možná narýsoval průběh úpadku francouzské Air France.
Air Berlin se s potížemi ohledně financí prala od roku 2015. V roce 2016 se snažila dostat se z potíží pomocí restrukturalizace, kterou oficiálně oznámila. Propouštěla více než tisíc zaměstnanců z celkového počtu necelých devíti tisíc a samozřejmě redukovala letadla z více než sto padesáti letadel snížila počet na sedmdesát pět.
stávkující lidé.jpg
Dá se předpokládat, že francouzská vláda nyní nechce řešit tyto problémy Air France právě po vzoru Air Berlin, respektive ze zkušenosti, kdy německá vláda do Air Berlin dala úvěr 150 milionů eur.
Společnost tak dolétala v říjnu 2017, kdy proběhl poslední let této společnosti.